Vanochtend toen ik wakker werd realiseerde ik me dat ‘zelfzorg’ best een ruim begrip is en dat een doel als ‘meer zelfzorg momenten’ in mijn dag ook een heel algemeen doel is.
Al eerder maakte ik een lijstje voor mezelf met zelfzorg activiteiten die bij mij passen en die ook haalbaar zijn voor mij.

Maar hoe pas ik dat toe?
Tip 1: Maak een lijstje met wat voor jou haalbare en fijne zelfzorg is. Zoals ik in dit plaatje heb gedaan. Ik zou het lijstje nog groter kunnen maken, maar ik houd het eerst hierbij. Later kan ik altijd nog kijken of ik er dingen afhaal of aan toe wil voegen.

Tip 2: Schrijf het op in een planner. Ik gebruik zelf een weekplanner van structuurjunkie, maar je kunt ook gewoon eentje halen bij de action, zeeman, wibra etcetc.
Plan hier jouw afspraken in, maar ook zeker de momenten van zelfzorg.
Als de zelfzorgmomenten zwart op wit staan, zul je er ook sneller toe geneigd zijn daadwerkelijk een zelfzorgmoment in te lassen.

Tip 3: Zet een alarm op jouw mobiel voor een zelfzorgmoment. Ik heb zelf de neiging om mijn zelfzorgmoment over te slaan omdat ‘ik deze huishoudelijke taak bést nog even af kan maken’.
Terwijl die stofzuiger (of wat dan ook) best wel even een half uurtje kan wachten. Stof loopt helaas niet uit zichzelf weg.

Tip 4: Zorg dat je bewust bent van jouw zelfzorgmoment. Bestaat jouw zelfzorgmoment uit een lekker theetje en even rustig zitten? Zorg ook dat je daar dan mee bezig bent en zet andere afleiding (je smartphone bijv.) even aan de kant.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips!

Liefs,

Suus

4 thoughts on “Zelfzorg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *