ZELFZORG

Goed voor jezelf zorgen; hoe laad jij je op?

Pinterest LinkedIn Tumblr

Zelfzorg is een lastig haalbaar doel en stellen we vaak niet als prioriteit. Een boek lezen, uit het raam staren, een wandeling maken, een spelletje doen, extra lang douchen? Dat klinkt luxe, maar we hebben allemaal een moment nodig om op te laden toch? 
Hoe doen wij van maarjezieternietsvan.nl dat; goed voor jezelf zorgen? Onze redacteur stelde deze vraag aan ons hele team en er kwamen uiteenlopende dingen uit. Vind jij het lastig om voor jezelf te zorgen of heb je gewoonweg geen inspiratie om iets fijns of leuks voor jezelf te doen? Lees dan vooral even de rest van deze blog. 

Goed voor jezelf zorgen? Hoe doen wij dat?

Laura: Ik heb verschillende manieren waarop ik kan opladen. Als ik voor mijn gevoel te veel sociale contacten heb gehad, ben ik het liefst alleen. Dan heb ik ook geen energie om gezellig te doen met mijn man, haha. Op zulke momenten kijk ik het liefste iets op Netflix of filmpjes op YouTube (meestal iets waar ik niet bij hoef na te denken) en knuffel ik met onze hond op de bank.
Als mijn man en ik beide een hele drukke week hebben gehad, vind ik het fijn om samen iets te gaan ondernemen. In het weekend gaan we dan uiteten, naar een gamehall of naar de bioscoop. Of we blijven juist thuis en spelen de hele middag (lekker kneuterig) rummikub of een ander spelletje. In de ochtenden doen we heerlijk rustig aan en ontbijten we in bed.
Doordeweekse avonden knallen we lekker op de bank en kijken we trash tv. Temptation island en dat soort programma’s zijn dan favoriet.
Het verschil voor mij zit er echt in hoeveel sociaal contact ik heb gehad met volwassenen. Als ik veel prikkels heb gehad, ben ik sneller moe en kan ik me zelfs niet concentreren op een film (tot grote irritatie van mijn man, want ik wil nooit film kijken).
Opladen is voor mij ook slapen. Ik sta iedere dag om 6:00/6:15 op voor werk en daardoor lig ik ’s avonds ook om 20:30 alweer in bed.

Selfcare is how to take your power back

Loes: Ik laad weer op na een drukke dag/week door echt een ‘rustdag’ of ‘rustavond’ in te plannen. Op dat moment plan ik op voorhand niks in. Ik ben geneigd om heel snel heel veel dingen in te plannen, puur omdat ik dat gezellig vind. Dan neem ik een warme douche en doe ik waar ik op dat moment zin in heb. Een serie kijken, een boek lezen, thee drinken, wandelen, dom scrollen op mijn telefoon of bellen met een vriendin. Daarmee kom ik redelijk tot rust, voor zover het rustig kan worden in mijn hoofd, haha!

Anne: Ik heb verschillende dingen die ik kan inzetten om te ontladen en weer op te laden na een drukke dag/week, variërend van heel rustig tot juist iets ondernemen. Ik maak de afweging voor wat ik doe vaak op basis van hoeveel energie ik nog heb en hoe ik me mentaal gezien voel. Als ik heel moe ben, ga ik onder mijn verzwaringsdeken zitten/liggen, met een rustige serie. Afleiding werkt bij mij vaak goed, zoals iets creatiefs doen of muziek maken. Een drukke dag/week kan er daarnaast voor zorgen dat mijn hoofd een chaos wordt, dan helpt het me juist als ik even mijn verhaal kwijt kan bij iemand. Sporten werkt voor mij ook goed als ontlading, vooral als het mentaal niet zo lekker gaat. Ik heb dus niet echt een ultiem zelfzorgmoment, voor mij is de ultieme zelfzorg afstemmen op wat ik op dat moment nodig heb.

Kim: Op tijd gaan slapen en hopen dat het morgen beter gaat.

Suus: Als fulltime (huis)moeder van een peuter laad ik op door met onze bink naar de kinderboerderij te gaan. Deze is hemelsbreed nog geen 100m van ons huis. Ik ben echt een buitenmens en merk dat dit mijn zoon ook goed doet. Beestjes aaien en een rondje lopen tussen de beesten. Mijn energieke peuter kan zijn energie goed kwijt in de speeltuin en thuis hebben we dan een fijn rustmoment.
Andere dingen waar ik van oplaad zijn: mijn telefoon wegleggen (of thuis laten) voor een paar uren, de boodschappen een keer online bestellen als ik enorm vermoeid ben en de lat niet heel hoog leggen. Lastig om los te laten, maar een ingepakt cadeau hoeft er niet áltijd gelikt uit te zien en huishouden een keer niet 100% spik en span en is ook niet het ergste wat er is.

Annemieke: Ik laad op door een spelletje te doen. Dit kan een bordspel zijn of online gaming. Ik haal vooral ontspanning uit de gezelligheid met vrienden, of dit nou online is of niet.

Anouk: Wanneer ik een drukke periode heb gehad, is het vooral belangrijk dat ik weer rust in mijn hoofd krijg. Vaak blijven dingen liggen in zo’n periode, omdat ik daar geen energie meer voor heb, naast de andere dingen. Zodra er dan een paar dagen van rust aankomen, maak ik als eerst een to do list met alle taken die nog moeten gebeuren, waaronder ook het huis opruimen of schoonmaken.
In de eerste dag werk ik dan de hele to do list af, zodat het in mijn hoofd ook rustiger wordt. De andere dagen kan ik dan lekker bijkomen door een stuk te wandelen in de natuur, een kopje thee te drinken in het zonnetje, een tijdschrift of boek te lezen, een heerlijke warme douche te nemen, een beetje muziek te luisteren, enz. Ik zorg er dan in elk geval voor dat ik zo min mogelijk prikkels heb én niks MOET doen.

We houden van interactie met jou, als lezer van deze blog. Nu zijn we dan ook wel benieuwd: Ben je goed of wat minder goed in ‘goed voor jezelf zorgen’? Wat is jouw ultiem oplaadmoment?

Wil je overigens wat meer over zelfzorg lezen? Dat kan hier!
We delen overigens ook wel fijne tips op onze sociale media.

Author

Write A Comment

Pin It