Zelfzorg. Juist in deze gekke wereldwijde coronapandemie is het belangrijker dan ooit. Een burn out en depressie ligt enorm op de loer. Mensen vereenzamen en hebben allicht meer zorgen en stress dan anders. Zelfzorg is vaak een hoog doel. Hoe kun je die kleiner maken? We hopen je er in deze blog wat meer handvaten in te geven. Zelfzorg tips. Lees je mee? Onderaan het blog staat een constructieve tip voor je.

Zelfzorg van Suus:

Deze week fietste ik een hoop met onze kleine. Hij heeft het wat lastig momenteel vanwege een sprongetje en dan is er niets fijner dan niet zo veel ‘moeten’. Hij is lekker warm ingepakt op de fiets en kijkt lekker om zich heen. Dit is voor mij ook een fijne manier om door deze sprong heen te komen. Ik besloot om andere routes te nemen in plaats van het zoveelste rondje door mijn woonplaats. Ik ontdekte ineens een heel gaaf natuurgebied met enorm veel vogels, we zagen een zilverreiger en we hebben zelfs nog 3 reeën!
Zo hebben we van iets lastigs, iets heel aangenaams gemaakt.

Zelfzorg van Bernice:

Het was ontzettend lekker weer dinsdag en zo besloten mijn vriend en ik er lekker op uit te gaan, op de skeelers. Een eindeloze tocht door de natuur en uiteindelijk strandde we in een plaatsje dichtbij mijn eigen woonplaats. We haalden een lekkere kop koffie, dronken die op ergens op een bankje in de natuur en skeelerden weer terug richting huis. Heerlijk was het.
Daarnaast nam ik woensdag de tijd om uit te slapen. Of nouja, uitslapen – ik nam de tijd om lang in bed te liggen. Ik had het écht nodig om gewoon even niets te moeten en vooral te mogen. Echt fijn dat ik mezelf die tijd even gunde want daardoor kon ik de rest van de dag veel beter aan.

Zelfzorg van Ingenborgh:

Deze week startte ik mijn dagen om 7u. Ik wilde deze week eens uitproberen of het mij meer energie zou geven om de dag te beginnen met een wandeling. Maandag liep ik met een vriendin en startte ik mijn dag zo met een wandeling van een uur. De andere dagen ging ik alleen en liep ik gemiddeld een half uurtje. Daar voelde ik me goed bij en ik merkte dat de kou in de ochtend en de opkomende zon me een fijne energie geven. Woensdag haalde ik een lekkere koffie to go tijdens mijn wandeling. Op luie-donder-dag begon ik aan een nieuwe serie op netflix en heb ik het lekker rustig aan gedaan. En oh ja… als ultieme Zelfzorg boekte ik deze week een Retraite weekend voor mezelf ! In mei ga ik er 2 nachtjes lekker tussen uit❤

Zelfzorg van Shirl:

De afgelopen week maakte ik een keuze: blijf ik mezelf volledig voorbij lopen omdat ik vind dat ik mezelf moet bewijzen tegenover de rest van de wereld of luister ik naar de signalen die mijn hoofd en lichaam geven? Ik koos voor dat laatste. De laatste weken heb ik echt enorm last van overprikkeling, zoveel dat ik mezelf in de weg zit.  Afgelopen week belde ik met mijn verpleegkundig specialist en maakte ik een afspraak: 10 maart gaan we samen kijken op welke manier ik mijn herstel het beste door kan zetten. Als dat met medicatie is dan is dat zo. Liever teveel hulp dan doorgaan totdat ik terug bij af ben. Wat mij betreft een moment wat absoluut in onze zelfzorg op zondag thuishoort

Zelfzorg tips:

Een tip aan jou is om een zelfzorg moment klein te houden. Je hoeft echt niet een hoog haalbaar doel voor jezelf te stellen. Je hoeft niet van jouw badkamer een spa te maken. Zie zelfzorg niet als jezelf een metamorfose geven of de grootste dingen voor jezelf aan te schaffen.

Maak een lijstje met dingen die fijn en aangenaam voor jou (kunnen) zijn en probeer het uit. Voel je je er niet comfortabel bij? Schrap het. Denk aan: Medicatie, een podcast luisteren, een recept zoeken op internet en die maken, iets met je handen maken, een laatje of kastje opruimen, een tijdschrift of boek lezen, de natuur in gaan, wandelen, iets creatiefs doen, een website opzoeken met blogs die fijn voor je zijn, een kaartje schrijven aan iemand of een motiverende quote opzoeken en in huis ophangen.

Plan een moment in de aankomende week waar jij een moment neemt voor jezelf.
Kies iets van jouw lijstje uit en plan daar een half uur voor in deze week. Zie het als een experiment of cadeautje aan jezelf. Krijg je er energie van? Wordt je er blij van? Herhaal het dan de volgende week en zorg misschien voor 2 van deze fijne momenten in de week. Geeft het je niets? Probeer dan iets anders van jouw lijstje.
Wat ik je écht mee wil geven: Denk klein. Voed jezelf met iets aangenaams en fijns.

Wist je dat onze gezamenlijke rubriek ‘Zelfzorg op zondag’ een vast terugkerende blog is? Iedere zondag vullen we een blog met de fijnste zelfzorg momenten van de afgelopen week. Benieuwd naar de blog van vorige week zondag? Lees die hier.

Liefs van ons
Fijne zondag!

Author

Suus | 32 - Woont in Friesland | Moeder - vrouw - vriendin - zusje - tante Schrijft graag | Doet het liefst alles achter de schermen | Houdt van indie/alternatieve muziek - gaat graag naar concerten | Heeft haar eigen webshop: www.postvansuus.nl

Write A Comment