De afgelopen jaren was er een flinke toename van stress en burn-out klachten in Nederland. En eigenlijk ook wereldwijd. Waarschijnlijk zal dit het komende jaar alleen maar meer worden omdat Corona en een lockdown het onze mentale gezondheid niet makkelijker maken. We lopen vast. In ons hoofd en in ons lijf. Ik kan erover meepraten. Ik kwam in oktober 2019 in een burn-out en een depressie terecht.

Dat ik uitgeput was, daar kon ik niet meer omheen, maar dat depressieve gedeelte was nieuw voor me. Toen ik die diagnose kreeg, verklaarde dat een heleboel dingen en viel veel op zijn plek. Ik had een heftig jaar achter de rug met familieproblemen, issues op werk, hoge verwachtingen van mijzelf en het niet uiten van mijn gevoelens. Ik liep compleet vast.

Deze blog gaat echter niet over het ontstaan van een burn-out of andere mentale ziektes. Daar wordt al genoeg over geschreven. We weten dat het door een door een langdurige blootstelling aan stress kan ontstaan en vaak weten we ook wat de symptomen zijn. Wat dat betreft raken we als bevolking steeds bekender met deze ziektes.
Ik wil het graag hebben over herstel. Als je net als in ik een burn-out zat of zit of vecht tegen een andere mentale ziekte dan weet je hoe zwaar, uitputtend en uitzichtloos dit soms kan voelen. Het is altijd donker voordat het licht wordt, neem dat van mij aan. Het kost tijd. Pijnlijke gebeurtenissen en emoties achter je laten kan weken, maanden of zelfs jaren duren. Het is niet makkelijk en het is niet iets wat je zomaar eventjes doet. Je moet geduld hebben en lief zijn voor jezelf.

Maar het wordt beter! Zonder enige vorm van aankondiging of uitleg zal er een moment of dag komen dat je opmerkt dat je niet langer boos bent. Of dat de pijn lichter is. Of dat dingen ineens minder energie kosten dan eerst. Op dat moment weet je dat het beter gaat worden. Niet direct, maar het begin is er. Houd vast aan dat gevoel!

Ikzelf ben sinds september 2020 genezen verklaard van mijn burn-out en depressie. Het was een lange weg maar ik ben een ander mens geworden en had het voor geen goud willen missen. Het was deze maand ook precies een jaar geleden dat ik naar de huisarts ging en de diagnose burn-out en depressie kreeg. In dat jaar van keihard werken, leren en aan mijzelf sleutelen heb ik een aantal lessen geleerd die hielpen in mijn herstel. Die lessen deel ik nu graag met jou, in de hoop dat jij er ook iets aan hebt in jouw herstel.

De tien lessen die ik leerde…

1. Geef emoties de tijd en ruimte. Ga niet direct verder met werken of afleiding zoeken maar laat moeilijke of lastige emoties er gewoon zijn en probeer ze een plekje te geven.
2. Om hulp vragen is geen teken van zwakte. Kwetsbaarheid tonen levert je meer op dan emoties en gevoelens opkroppen.
3. Mensen hebben vaak helemaal niks tegen jou. Ze reflecteren alleen hun eigen onzekerheden op je af.
4. Vraag je niet af waarom jou dit nou weer moet overkomen. Je bent niet voor niks in deze situatie beland. Vraag je af wat deze situatie je probeert te leren, leer de les en ga door.
5. Perfectionisme bestaat niet. Je hoeft niet altijd een 10 te scoren. Focus je in plaats van perfectie op groei en je zal het jezelf veel makkelijker maken.
6. Je bent niet de enige die het ergens moeilijk mee heeft. Er zijn miljoen anderen met hetzelfde probleem of dezelfde ziekte. Je bent niet alleen!
7. Maak je niet druk over dingen waar je geen controle over hebt. Veel van de stress die we ervaren ontstaat door onze reactie op dingen waar we helemaal geen controle over hebben. Als je die reactie onder controle hebt, dan heb je direct ook een groot deel van de stress onder controle.
8. Het is niet erg als het even niet goed gaat. De zon kan niet altijd schijnen.
9. Wees dankbaar voor wat je hebt in het leven en schrijf dat op. Het liefst 3 dingen. Elke dag.
10. Om van jezelf te kunnen houden en jezelf te accepteren kun je de ervaringen die je hebben gevormd niet haten.

Misschien te veel lessen nu even in je op te nemen. Vergeet niet dat dit is opgebouwd in een jaar tijd. Als één van deze lessen je aansprak en het kan je helpen, focus je dan daarop.

Hopelijk heb je er iets aan gehad. En hopelijk gaat het goed met je. Mocht je meer willen weten, vragen hebben of zelf een les willen delen dan kan je mij vinden op Instagram als @Thiescipline. Een DM is altijd welkom.

Sterkte!

Write A Comment