Lianne Mamaandag Onzichtbaar

Mamaandag: Boeken review

In een vorig blog deelde ik dat wij regelmatig een boek pakken om het praten met onze dochter makkelijker te maken. Het kan enorm helpend zijn om een boek als ingang te gebruiken om het gesprek met je kind aan te gaan. Graag neem ik jullie mee, welke boeken wij in huis hebben.

Pien en de spoken. Dit boek is geschreven door Myrthe v/d Meer. Ja die bekendste schrijfster van PAAZ. In dit boek wordt er vooral ingegaan op depressie. Het is geschreven in voorleesvorm. Pien is een prinses en haar moeder de koningin heeft een depressie. In het verhaal gaat ze op zoek naar haar moeder en geven haar 3 zussen geen duidelijkheid wat haar moeder heeft en waar ze is. Zoals 1 zus die zegt “mama zit in de put” Pien is nergens bang voor en gaat dan helemaal naar de put opzoek naar haar moeder.
Het is een leuk voorleesboek wat luchtig gehouden wordt en ingang geeft om erna te praten met je kind.

Mama gaat logeren is mijn lievelingsboek voor onze dochter om te lezen. Er staat een lange inleiding in voor ouders wat ze met dit boek kunnen. Ook op de site staat nog veel extra uitleg en hulp zodat je het gesprek met je kind/kinderen aankan. Het verhaal wordt verteld vanuit Freek. Die nog 2 kleine zusjes heeft en 1 grote zus. In het verhaal wordt gebruik gemaakt dat we in een moderne tijd leven. Zo appt hij met zijn moeder en wordt dit in mooie illustraties getoond. Het is dus ook echt een voorleesboek.
In dit verhaal, gaat het niet goed met zijn moeder en die moeten worden opgenomen in een kliniek. Ze vertellen niet precies waarom, waardoor je het boek voor verschillende psychische problemen kan gebruiken.
Onze dochter vindt dit een heel boek omdat er veel herkenbare dingen instaan zoals ‘omdat papa minder goed kan koken, eten we wat vaker soep of pizza’

Dit is een van de nieuwste boeken die we hebben. Ik vind het boek wat moeilijker lezen en het is ook niet echt een voorleesboek. Er zit een lange inleiding in over waarom het goed is om met kinderen te praten over psychische problemen. Er staan plaatjes en teksten in die je samen met je kind kan lezen en daarnaast staat een kolom met extra uitleg voor ouders. Het boek is vertaald vanuit een Deens boek.
In het boek worden verschillende psychische ziektes onder de loep genomen en er word wat dieper op emoties ingegaan die mensen hebben.

Dit vind je misschien ook leuk...