Doorbreek de stilte SCHRIJVERS Suus

Mentale problemen? Do’s en don’ts voor naasten

Er zijn een aantal dingen die je beter niet kunt zeggen tegen mensen met psychische klachten. En misschien wel even belangrijk, wat is wel fijn te horen als je psychische klachten hebt?
Ik deel hier mijn eigen ervaringen. Heb je aanvullingen? Laat het dan vooral weten in de comments! #samensterk

Don’ts:

1: Vragen of je, je er niet overheen kunt zetten.
Psychische problemen gaan niet over één nacht ijs. Of je hebt de pech dat je ermee geboren bent, het in de genen zit óf het al jarenlang zelf hebt geprobeerd op te lossen. Er “overheen zetten”, was het maar zo magisch.

2. Met oplossingen komen.
Hoe lief en goed bedoeld ook. Mensen zijn van nature oplossingsgericht, dus ergens is het begrijpelijk. Maar het werkt averechts. De adviezen heb je vaak al geprobeerd. Daarnaast is het niet iets wat van de één op andere dag verdwijnt of beter wordt. Dit ontmoedigt dan juist ook alleen maar.

3. Bagatelliseer de situatie niet.
Het is beter om niet dingen te zeggen als “Morgen weer een nieuwe dag”, “verman jezelf”, “er zijn zoveel leuke dingen in het leven, ga wat leuks doen”. Probeer juist te luisteren naar diegene, toon begrip, neem hem of haar serieus.

4. Neem niets zonder overleg over
Waar ik zelf tegenaan liep is dat mensen, hoe goed bedoeld ook, beslisten wat ik zou moeten gaan doen, of achter mijn rug om dingen beslist hebben voor mij. Hoe zwart en zwaar het soms ook was, ik kon zelf nog wel beslissen of ik links of rechtsom wilde. Keuzes maken was de enige houvast die ik nog leek te hebben.
Overleg dit met jouw vriend/vriendin. Wat vind hij/zij fijn?

Do’s

1. Blijf contact houden
Vaak weten mensen niets te zeggen tegen mensen met mentale problemen. Maar blijf contact houden. Je hoeft niet steeds op de stoep te staan bij diegene. Maar een aantal keren een kaartje sturen is ook al super fijn. Laat weten dat je aan die persoon denkt.
Vraag regelmatig aan de persoon hoe het met hem gaat en laat zien dat je er voor hem bent.

2. Less is more
Uit ervaring weet ik dat juist kleine dingen heel waardevol zijn. Zo kreeg ik, toen ik net thuis kwam te zitten met CPTSS, een geurkaarsje van mijn vriendin “voor de donkere dagen” zei ze.
Inmiddels 3 jaar geleden, maar het heeft me zo goed gedaan dat ik dat nooit meer vergeet.
Net zoals iemand die gewoon even langs komt, maar geen vragenvuur op je af vuurt. Gewoon even ‘er zijn’ is al zo fijn.

3. Blijf checken
Al heb je misschien het idee dat jouw vriend/vriendin zicht afsluit voor de buitenwereld, laat zien dat jij er wel nog steeds bent. Vraag regelmatig hoe het gaat en laat zien dat je er bent. Houdt contact met elkaar.
Check daarnaast of er meer vrienden of vriendinnen zijn waarmee hij/zij contact kan houden. Zo draag jij het niet alleen en blijft het kringetje er.
Heeft jouw vriend/vriendin nog geen professionele hulp? Geef aan dat je die stap eventueel samen kunt zetten. Samen sta je sterk!

Suus

Suus | 31 - Woont in Friesland | vriendin - vrouw - tante - zusje
Schrijft graag | Doet het liefst alles achter de schermen | Houdt van indie/alternatieve muziek - gaat graag naar concerten | Zwanger van onze eerste | Heeft haar eigen webshop: www.postvansuus.nl

Dit vind je misschien ook leuk...

1 Reactie

  1. Heel mooi en waardevol artikel! Zitten een hoop herkenbare dingen tussen;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *