Afgelopen zondag vroeg ik aan onze groep bloggers waar zij nou bij of door kunnen ontspannen. Waar denken ze dan aan? Wat doen ze? Is er iemand die daaraan bijgedragen heeft? Ik ben zelf enorm slecht in luisteren naar mijn grenzen en ontspannen dus ik kon wel wat tips gebruiken en als ik daar toch al mee bezig ben kan ik het net zo goed gelijk delen met jullie, niet waar? Hier volgen de tips, quotes en activiteiten die ik ontving:

Ontspanning voor Bas:
Waar ik ontspanning uit haal:
– Ff chillen in de hangmat.
– Sporten, maakt niet zoveel uit welke sport. Ik tennis, korfbal en basketbal graag. Maar even rondje skaten is ook lekker. 
– Gamen (online of offline) met vrienden.
– Serie of film kijken met of zonder mijn vrouwlief.
– Wandelen met de hond met muziek op. De muziek maakt het ontspannend. 

Naomi heeft een mantra die ze steeds voor zichzelf herhaald: ‘Ook deze golf gaat weer voorbij’


Terwijl ik bezig ben met deze blog vroeg Naomi om filmtips en zo kwam ik op de film van Nemo terecht en de levenslessen die daaruit te halen zijn. Zo kwam op de volgende quotes uit die ik je niet wil ontnemen:

Ontspanning voor Bernice:
Voor mij is het creëren van ontspanning altijd verschillend. Het ene moment kan ik iets heel anders nodig hebben om te ontspannen dan het andere moment. Ik zoek vaak even een koffiemoment op. Thuis op de bank of alleen in een koffiezaakje. Niet hoeven praten, alleen ik en meer niet dan dat. Daarnaast is sport voor mij veelal ook ontspanning. Klinkt misschien gek maar ik kan het beste ontspannen wanneer mijn hoofd leeg is en dat ervaar ik met sport. Wat me zo nu en dan ook blij daarin maakt, is het aantrekken van skeelers en de zonsondergang bekijken op een van mijn lievelingsplekken. Maar ook is het creëren van kunst voor mij ontspanning. Haha en als ik zo ineens nadenk over ontspanning ploppen er verschillende dingen nog op. De natuur in, met een hangmat kamperen bij een paalkampeerplaats. Natuur, koffie op een klein pitje of op het vuur en de stilte om me heen!

Ontspanning voor Shirl:
Ik ben eigenlijk best wel goed in ontspannen maar wanneer ik in een dal zit en het echt nodig heb merk ik dat ik het dan op een specifiek moment moeilijk vind om mij te ontspannen. Ik denk dat deze blog mij in de toekomst vaak gaat helpen. Wat dingen die ik (onbewust) doe om me te ontspannen zijn:
– Series kijken op Videoland of Netflix
– Muziek luisteren
– Youtube filmpjes kijken (Bram in de buurt, mensenmening en statements van slam, ongemakkelijk en straatvragen van rumag zijn atm mijn favorieten, mocht je tips hebben in deze categorie; let me know!!)
– Boeken lezen (Op dit moment Façade)
– Schrijven

Ontspanning voor Anouk:
-Met zachtjes een muziekje op voor mij uitstaren Bijv. In de achtertuin of gewoon in de woonkamer naar buiten kijkend.
-Kleuren in een tekenboek voor volwassenen.
-Knutselen in m’n bullet journal.
-Stuk wandelen in de natuur, vooral zonder al te veel mensen om me heen.
-Aan de waterkant zitten, beetje turen naar het water. Ook het liefst op een rustig plekje. Alleen of met vriendlief.
-Vroeg (lees direct na het eten) naar bed met een tijdschrift of een leuk boek (iets met waargebeurd verhalen of een liefdesroman) en een kop thee.
-Naar yoga gaan of mediteren of thuis ademhalingsoefeningen doen.
-Dansje wagen bijv. met just dance op de Xbox 360 Kinect.

Shirl’s power song:

“You’re not your make up, not your clothes
An anonymous face no one knows
You’re not a skin color, a pretty face
The number of inches around your waist
There’s so much in your head
That nobody knows
So many things you never show.
You’re more than labels
More than pain
Baby you’re more than your mistakes
And you’ve got something to say”
You’re worth it – Cimorelli


Ontspanning voor Suus:
Zelf heb ik een sterke overtuiging in mijn hoofd dat als ik iets ontspannends doe, het nut moet hebben. Als ik tv kijk moet ik er iets van op kunnen steken, net zoals ik een boek lees. Als ik iets creatiefs doe, moet dat voor een ander zijn of maak ik een kaartje.
Mijn psycholoog gaf me vorige week mee dat ontspannen al een nut van zichzelf is. Je hebt een ander deel van je brein nodig zodat het werkgeheugen even rust heeft. Van ontspannen laad je op en ook dat is nuttig.
Ik ben begonnen met tijdschriften lezen, ik heb een stapeltje Flow magazines die onaangeroerd in de kast lagen en ik moet zeggen dat het stiekem best fijn was.
Hardlopen is voor mij ook ontspannend, ook daarin heb ik moeten leren dat ik dat ook gewoon recreatief kan doen. Zonder de lat steeds hoger te leggen. Juist naar mijn lichaam luisteren.
Hijg ik? Dan even wandelen. Krijg ik gedachten in mijn hoofd zoals: “Nog even doorzetten tot die en die hoek of die en die lantaarnpaal” ook dan, wandelen. Dat was een strijd om dat echt zo aan te pakken. Maar het werpt z’n vruchten af.
Daarnaast stel ik mezelf sinds kort tijdens ieder eetmoment de vraag: “Wat heb ik NU nodig?”

Zo, dat waren onze inspiratie tips voor wanneer je ontspanning zoekt. Ik hoop dat dit jou (en mezelf) in de toekomst mag helpen.

You’re worth it!

Liefs, Shirl

Founder van #maarjezieternietsvan. Moeder van 2 kinderen, vrouw van de liefste, baasje van een Golden retriever (Sem) Naast mijn chaotische gezinsleven ben ik ook nog in het bezit van veel te veel diagnoses, een heus pretpakket waar ik graag over schrijf. Ik haat taboes en stigma's en krijg jeuk van burgerlijke dingen.

Eén gedachte over “Ontspannen voor dummies”

  • Hier zitten heel erg herkenbare dingen tussen. Ik ontspan vooral van creatief bezig zijn, buiten zijn of lezen, maar het kan per dag weer verschillen wat beter voor me is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *