Dat moment dat je voelt dat alles teveel is. Alles om je heen lijkt een grote chaos en in je hoofd krijg je níks meer voor elkaar. Op, je bent helemaal op. De wereld om je heen draait door maar voor je gevoel sta jij even stil. Helemaal stil met niks meer wat ook maar heel even goed is voor jou.

Misschien klinkt het zwaar wat ik schrijf. Maar de afgelopen tijd is dit vaak genoeg geweest hoe het er bij mij uitzag. De dagen voelden zwaar en ik kreeg niks meer voor elkaar om te doen. Ik lag het liefst in bed of op de bank en sommige momenten zette ik zelfs mijn telefoon uit om niet te hoeven verantwoorden.

In zware dagen waarin mijn binnenwereld het daglicht liever niet laat zijn, vind ik fijne dingen doen heel moeilijk. En sinds ik schrijf voor MJZENV besef ik mij maar al te goed, dat er heel veel mensen zijn die met mij ditzelfde hebben. En zo kwam deze blog eigenlijk tot stand. Want hoe fijn is het om in zware dagen toch goed voor jezelf te zorgen en positieve en fijne dingen te doen.

Wanneer alles van binnen moeilijk en duister is, kun je niet meer helder nadenken. Juist dan is het heel fijn om een lijst met zelfzorg activiteiten te hebben die je kunt doen om te uit dat moeilijke moment te komen.

Zo’n lijst kun je het beste maken op een moment dat je je goed voelt. Er kunnen zoveel verschillende dingen opstaan! Ik zal wat voorbeelden noemen hieronder.

Koffieskypen
Zelf vind ik het heel fijn om een dag te kunnen starten en met een vriendin eindeloos te praten over alles wat er in onze binnenwereld speelt. Dit doe ik zelf dan ook regelmatig met koffie.

Sporten
Voor mij is sporten een echt zelfzorg moment. Ik kan hier alles in kwijt en vooral zoveel wat er in m’n hoofd speelt. Hierdoor raak ik even leeg met gedachten en laad ik ook weer op.

Huisdieren
Zelf heb ik een konijn en daar knuffel ik graag mee. Huisdieren geven zoveel rust en het mooie; ze vertellen nooit verhalen door!

Rust
Iedere dag die komt is een dag waarin ik rust in bouw. Want dat geeft balans. Ik merk ook dat ik dat nodig heb en door rust in te plannen tussen afspraken door, merk ik dat ik veel langer door kan gaan.

Het zijn een aantal voorbeelden om te laten zien wat voor zelfzorg en fijne activiteiten ik op een dag doe om alles zo aangenaam mogelijk te maken. Hoe ziet het er bij jou uit?

Tip
Wat ook ontzettend helpend kan zijn is om een planning te maken om je dag door te komen. In deze planning kun je dan toch dingen doen, die je graag wilt doen en dit kun je dan afwisselen met rust. Zo kun je een moeilijke dag toch doorkomen en heb je aan het einde van de dag toch dat gevoel dat je iets bereikt hebt. 😊

••• MJZENV •••
Met ons team van bloggers zetten wij elke zondag een zelfzorg zondag online. Dit omdat we het heel belangrijk vinden om tijd te nemen voor onszelf door alles heen. Benieuwd daarnaar? Klik even door naar de website!

Eén gedachte over “Hoe kun je een stukje zelfzorg makkelijker maken?”

  • Herkenbaar wel, dat het niet altijd makkelijk is om goed voor jezelf te zorgen, juist niet als je het heel hard nodig hebt. Bij mij werkt een planning maken heel goed. Ik zie dan of ik heel veel ‘energieslurpende’ dingen heb. Die kunnen niet na elkaar, dus dan moet er iets tussen om op te laden. Vond ‘t een fijne ontdekking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *